tiistai 1. marraskuuta 2011

Johdanto

Nämä opetuskokonaisuudet ja tehtäväehdotukset on suunniteltu Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikössä. Opiskelijat olivat kolmannelta vuosikurssilta ja opettajana toimi kuvataidekasvatuksen lehtori TaT Marjo Räsänen. TOIVOMME IDEOISTA OLEVAN HYÖTYÄ MYÖS ”OIKEASSA” KOULUELÄMÄSSÄ! Ehdotukset syntyivät oppiaineiden välistä integraatiota ja aihekokonaisuuksia sekä monikulttuurisuutta käsittelevillä kursseilla. Osa suunnitelmista toteutettiin Martin koulun oppilaiden kanssa (opetuskokeilu-tiedostot).

Opiskelijoiden itsenäisesti suunnittelemien opetuskokonaisuuksien lähtökohtana käytettiin alla näkyviä kuvioita:








Opiskelijoiden tehtäväehdotuksia:

Visuaaliseen kulttuurin eri osa-alueisiin liittyviä kysymyksiä
Henriikka Knuuti ja Nelli Hirvensalo


•Tietokonekuvat: Onko kuvaa muokattu? Miten voisit jatkaa kuvan muokkausta?
•Sarjakuvat: Mitä tapahtui ennen ja mitä jälkeen kuvan?
•Elokuvat: Millaisesta elokuvasta voisi olla kyse?
•Propaganda: Millaisiin tunteisiin kuvalla voitaisiin vedota?
•Kuvitukset: Millaiseen tekstiin kuva sopisi kuvitukseksi?
•Esineet, rakennukset: Mistä tuli heijastuu?

Tulikuvaan ja monikulttuuriseen identiteettiin liittyviä näkökulmia

•Ikä: eri ikäiset tulkitsevat kuvaa eri tavoin
•Etnisyys: eri kulttuureilla on erilaisia merkityksiä tulelle
•Maantieteellinen sijainti: metsäpalot ovat jossain vaara, jossain elinehto (esim. kulotus maanviljelyssä)
•Uskonto: tuli voi olla osa rituaalia


Tehtäväehdotuksia:

•”Tulinen mainos”
–Tee mainos johonkin tuliseen liittyen. Käytä tekniikkana kollaasia.

• ”Ilotulitus”
–Leikkaa väripapereista ja mainoksista osia ja rakenna niistä ilotulitus.
• ”Vastakohdat”
–Miten tuli ja vesi voisivat kohdata? Toteuta vapaasti.

LIEKKI-aiheinen akvarelli
Henriikka Knuutti
•Harjoitellaan vesiväritekniikkaa:
–Millaista jälkeä syntyy, kun maalataan märkää märälle, kuivaa märälle, kuivaa kuivalle?
–Miten sekoitat eri sävyjä, miten saat aikaan vaaleaa, miten tummaa?
–Maalaa ensin suuret pinnat ja vasta sitten yksityiskohdat

AIKAKAUSLEHDEN KANNEN SUUNNITTELU
•Akvarellin valokuvaus
ja siirto tietokoneelle
•Kansi toteutetaan
kuvanmuokkausohjelmalla
•Suunnittele:
–Kohderyhmä
–Teema, aihe
–Otsikot ja sisällöt
–Kannen layout, tyyli
–Fontit, värit
–Aikakauslehden
perusmuotoilut: otsikko,
päivämäärä, painos jne.


Tuli on irti! -näyttelyn mainos
Ennen tehtävää on käyty näyttelyssä. Laaditaan yhdessä lista asioista, joiden tulisi käydä ilmi mainoksesta. Pohditaan näyttelyn sisältöä ja mainoksen teemaan sopivaa värimaailmaa. Oppilaat tekevät ryhmissä kollaasin A3-koossa. Valmiit työt levitetään mainoksiksi ympäri koulua.


Palanut kaupunki
Jokainen oppilas tekee rakennuksen/rakennuksia vaihtoehtoisilla tekniikoilla (esim. tulitikut, pahvi); rakennukset kootaan yhteiselle alustalle.
Keskustellaan palaneen Turun tunnelmista: miten sama kaaos ja tunnelma voidaan luoda omaan kaupunkiimme? Keskustelussa esille tulleet asiat (värit, muodot jne.) kootaan taululle.
Kukin oppilas muokkaa omaa rakennustaan ja rakentaa paloautoja ym. palotilanteeseen liittyviä asioita. Lopuksi kaupunki kootaan uudelleen ja pohditaan, miten sen tunnelma on muuttunut.


Tulinen sarjakuva
Oppilaat saavat valmiin tuleen liittyvän käsikirjoituksen sarjakuvaan ruuduittain (esim. ruutu 1: ”Hei Pena, miten menee?” ”No, vähän huonosti” jne.). Oppilaiden tehtävänä on kuvittaa tarina.
Käsikirjoitus tulee laatia niin, että esiin tulee ongelma ja loppuun jää tilaa oppilaan luovuudelle. Tarinan loppuratkaisua ei paljasteta, vaan se tulee ilmi viimeisessä ruudussa, jonka oppilas keksii täysin itse. Lopuksi tutkaillaan yhdessä, millaisia ratkaisuja ongelmaan on löydetty.


Opettaja valitsee jonkin tuleen liittyvän kuvan ja tarjoaa oppilaille yhtä tai kaikkia tehtävävaihtoehtoja:


1. Mainonta, juliste, propaganda: Olisiko kuva sopiva esim. levyn kanneksi?
Mitkä elementit tekevät siitä sopivan (sommittelu, värit, valot ja varjot tms.)?

TEHTÄVÄ: Suunnittele ja toteuta kuvitteelliselle yhtyeelle/artistille levyn kansi,
jossa keskeisenä elementtinä on tuli.

2. Sarjakuva: Mitä on tapahtunut ennen kuvan ottamista ja mitä voisi tapahtua sen jälkeen? Mikä on tapahtumapaikka ja -aika?


TEHTÄVÄ: Tee kolmen ruudun pituinen sarjakuva, jossa alla oleva kuva (tai sen variaatio) on yhtenä osana tarinaa.
3. Esineet ja rakennukset/tietokonekuva:Toimisiko kuva sisustuselementtinä tai julkisivukankaana/kuvana? Mitä sellaiselta kuvalta visuaalisesti vaaditaan?


TEHTÄVÄ: Muokkaa kuvaa haluamallasi tavalla niin että sen värimaailma muuttuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti