tiistai 1. marraskuuta 2011

14. Tuli-muistoja opetuskokeilu









TULI-AIHEINEN OPETUSKOKEILU (2 X 2h)
Kaisu Niinikorpi ja Tony Sundell


MUSEOVIERAILU LOGOMOSSA
Oppilaat tekivät kuvallisia muistiinpanoja
näyttelyn kohteista:
Mikä jäi parhaiten mieleen?


Oppilaille painotettiin, että he tekevät muistiinpanoja, eivät taideteoksia. Koulussa seuraavalla viikolla toteutetun kuvataidetunnin visuaaliseksi viritykseksi käytimme oppilaiden Logomossa tekemiä kuvallisia muistiinpanoja ja itse ottamiamme kuvia vierailun tapahtumista. Kukin oppilas kertoi kuvallisia muistiinpanojaan apuna käyttäen mieleenpainuvimman asian Logomosta. Sitten katsottiin valokuvia ja muisteltiin mitä kuvissa tapahtuu ja miten kaikki liittyikään tuleen.Tarkoituksena oli verestää tuleen liittyviä muistoja ja saada oppilaat orientoitumaan uudelleen tuliaiheeseen.


Taiteellinen prosessi

Oppilaiden ratkaistavana ongelmana oli antaa kuvallinen muoto tuleen liittyvälle mieleenpainuvammimmalle muistolleen käyttämällä tekniikkaa ja annettuja materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilaita ei ohjeistettu ei-esittävään tai esittävään, mutta töistä kuitenkin tuli esittäviä.
Tekniikkana käytimme puolipeitevärejä sekä vahaliituja. Annoimme ohjeistusta tekniikkaan, mutta oppilaat käyttivät tekniikoita vaihtelevasti, osa ohjeistuksen mukaan ja toiset hieman luovemmin.
Oppilaiden värinkäyttö oli runsasta ja mielikuvitusrikasta. Yksinkertaisesta pallogrilliaiheestakin saatiin monipuolisia ja toisistaan poikkeavia töitä pienen rohkaisun jälkeen. Tilan käyttämiseen, sommiteluun liittyviin seikkoihin ja värinkäyttöön oppilaat saivat ohjeistusta lähinnä yksilötasolla ja varsinaisia koko ryhmää koskevia ohjeistuksia aiheista ei annettu.


Arviointi


Yhtä oppilaista lukuunottamatta kaikki saivat työnsä enemmän tai vähemmän valmiiksi. Arvioinnin kohteena käytettiin tekniikan tarkoituksenmukaista käyttöä ja muistolleen kuvallisen muodon antamisen onnistumista. Myös luova värien yhdistely ja tekniikan rohkea käyttäminen otettiin huomioon loppukoonnassa ja oppilaita kannustettiin tarkastelemaan toistensa töistä käytettyjen tekniikoiden erilaisia ilmenemistapoja. Luonnokset otettiin teosten viereen, mutta niihin ei välttämättä kiinnitetty niin paljon huomiota kuin ehkä olisi pitänyt.
Näiden lasten kohdalla seuraavaksi voisimme kiinnittää huomiota sommitteluun ja siihen liittyen esittävässä kuvassa olevien elementtien kokoon ja siihen mikä on taustan/ympäristön rooli vastaavanlaisissa kuvissa. Jatkossa tämänkaltaiseen tuntiin voisi sisällyttää esim. luonnosteluvaiheen osaksi loppuarviointia ja korostaa sen roolia työskentelyprosessin aikana sekä ohjeistuksessa (jälkimmäinen osaksi toteutunut).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti