tiistai 1. marraskuuta 2011

11. Tuli muokkaa ympäristöä -teemaviikko

Tuliteemaviikon integraatiosuunnitelma, 5 lk.
Nelli Hirvensalo ja Henriikka Knuutti


Teemaviikon pohjana käytetään Tuli on irti -näyttelyä. Lisäksi viikkoon on sisällytetty visuaalisen kulttuurin osa-alueiden käsittelyä, taiteen tuntemusta ja kulttuurista osaamista, aihekokonaisuuksia ja monikulttuurista identiteettiä. Integraatiokokonaisuuteen on liitetty viittä oppiainetta. Oppituntien aiheet ja opiskelutavoitteet löytyvät Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2004). Aihetta on mahdollista soveltaa myös muihin oppiaineisiin. Kokonaisuuteen menee noin 8 tuntia.

Teemaviikkoa edeltävällä viikolla käydään luokan kanssa tutustumassa Tuli on irti -näyttelyyn. Näyttely kierretään ensin oppaan johdolla ja lopuksi itsenäisesti. Itsenäisellä kierroksella oppilaiden tehtävänä on valita yksi asia näyttelystä, joka kiinnosti erityisesti ja pohtia miksi. Kohteesta otetaan valokuva muistamisen helpottamiseksi. Teemaviikko aloitetaan keskustelemalla oppilaiden valitsemista kohteista ja perusteluista.


KUVATAIDE (2-3h)
Kuvataiteeseen käytetään integraatioviikolla kaksi tuntia. Tuntiin sisällytetään taiteen tuntemus ja kulttuurinen osaaminen sekä visuaalinen kulttuuri. Tunnilla lähdetään liikkeelle kuvasta. Eero Järnefeltin Raatajat rahanalaiset -teos heijastetaan valkokankaalle ja siitä keskustellaan oppilaiden kanssa taideteoksen valmista kuva-analyysimallia käyttäen. Visuaalisen kulttuurin osa-alueista valitaan sarjakuvat. Aluksi kerrataan sarjakuvan tekemisen vaiheet ja tärkeimmät seikat. Tarkastellun teoksen pohjalta oppilaat rakentavat oman sarjakuvansa. Sarjakuvan tulee osoittaa mitä tapahtui ennen Järnefeltin teoksen tapahtumia tai sen jälkeen. Valmiita töitä tarkastellaan yhdessä. Työt levitetään luokan pöydille ja oppilaat kiertävät tutustumassa toistensa sarjakuviin. Oppilas voi merkitä pienen vihreän pallon mielestään onnistuneen sarjakuvan viereen ja punaisen pallon mielestään hauskan sarjakuvan viereen.


Kuvataide:
-Tarkastellaan Eero Järnefeltin teosta Raatajat rahanalaiset kuva-analyysimallin avulla (http://www.mapscroll.fi/kuvapankki)
-Teosta käytetään pohjana sarjakuvassa: mitä tapahtui ennen tai mitä tapahtui jälkeen Järnefeltin maalauksen?
-Valmiiden töiden yhteinen tarkastelu


Sulje silmäsi ja pohdi:

Kuvittele, miltä tuntuu palata takaisin palaneeseen Turkuun. Miltä Turussa näyttää? Miltä kaduilla tuoksuu? Miltä koti näyttää? Mitä esineitä etsit ja kaipaat? Miten jatkat elämää tästä eteenpäin? Mitä tunnet?


ÄIDINKIELI & KIRJALLISUUS + ILMAISUTAITO (2-3h)
Tunnilla lähdetään liikkeelle kuvasta, joka on otettu Tuli on irti -näyttelyn palaneesta seinästä ja kuumista mukulakivistä ja muistellaan näyttelyn ”elokuvaa” Turun palosta. Oppilaat jaetaan 4-5 hengen ryhmiin. Ryhmät kirjoittavat käsikirjoituksen tulipalon jälkeisistä tapahtumista ja ihmisistä. Käsikirjoituksen avulla harjoitellaan uuden asian, vuorosanaviivan käyttöä. Tähän osioon liitetään monikulttuurisuutta sekä aihekokonaisuuksissa mainittua kulttuuri-identiteettiä. Käsikirjoitusta tehdessä tulee huomioida erilaiset ihmiset, etnisyys, asuinpaikka, sosiaaliluokka, sukupuoli ja ihmisten ikä. Jokainen ryhmä tekee kaksi käsikirjoitusta vastakohtaisista aiheista ja ihmisistä, esimerkiksi rikkaan ja köyhän, lapsen ja vanhuksen, kaupunkilaisen ja maalaisen tms. elämästä tulipalon jälkeen. Oppilaiden tulee pohtia, millaista elämä on palon jälkeen, miten uudelleenrakennus lähtee liikkeelle ja millaisia tunteita ihmisillä on. Ryhmä jakaa roolit ja näytelmät esitetään muulle luokalle. Lopuksi keskustellaan näytelmistä.


Äidinkieli ja ilmaisutaito:

-Muistellaan palanutta katua näyttelyssä
-Ryhmätyönä käsikirjoitus
-Kytkentä aihekokonaisuuteen Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys (kulttuurinen identiteetti: vastakkaisuus)
-Näytelmät esitetään ja keskustellaan niistä


HISTORIA / BIOLOGIA (1-2h)
Tutustutaan kaskenpolton merkitykseen historiassa
ja biologiassa.
Mahdollisuus hakea tietoa internetistä
-Palautetaan mieliin näyttelyssä nähdyt tulenteko- ja sammutusvälineet.
-Tulen synty ja sammuttaminen kemian näkökulmasta ja tulen ominaisuudet.
-Kytkentä aihekokonaisuuteen Turvallisuus (ja liikenne)
-Miellekartat tulesta


FYSIIKKA/KEMIA (1-2h)
Tunnilla lähdetään liikkeelle muistelemalla Tuli on irti -näyttelyn tulentekovälineisiin ja niiden kokeiluun sekä sammutusvälineistöön. Tunnilla tutustutaan tulen syntyyn (happi, palava aine, lämpötila) ja sammuttamiseen (tukahduttaminen, vesi yms.) kemian näkökulmasta. Lisäksi voidaan tarkastella tulen ominaisuuksia: lämpö, valo, ei voi koskea jne. Oppilaat tekevät tunnin lopuksi miellekartat tulesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Tunnilla huomioidaan aihekokonaisuuksissa mainittu turvallisuus.
-Palautetaan mieliin näyttelyssä nähdyt tulenteko- ja sammutusvälineet.
-Tulen synty ja sammuttaminen kemian näkökulmasta ja tulen ominaisuudet.
-Kytkentä aihekokonaisuuteen Turvallisuus (ja liikenne)
-Miellekartat tulesta


Läksyksi:

-Miten tuli muokkaa sinun omaa elämääsi? Tee pohdinnoista miellekartta (mindmap)!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti